Welkom in een andere wereld! - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Martijn en Bauke - WaarBenJij.nu Welkom in een andere wereld! - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Martijn en Bauke - WaarBenJij.nu

Welkom in een andere wereld!

Door: Bauke

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Bauke

04 November 2008 | Kiribati, Zuid-Tarawa

Mauri, beste mensen!

We zijn inmiddels beland in een geheel nieuwe wereld. Gisteren waren we nog in Nadi, Fiji, vandaag zijn we gearriveerd op het atol Tarawa van de republiek Kiribati. Ja ja! (zoek het maar eens op op Google Earth)

Gisteren opgestaan in een warm en klam Nadi. We wilden met de taxi naar het centrum van de stad, maar de mensen hier hebben een behoorlijke handelsgeest en zodoende heeft de eigenaar ons voor het bescheiden bedrag van 10 Fiji dollar (ca. 4 euro 50) zelf naar het centrum gereden. Omdat Baukes headset verdwenen bleek te zijn en we toch erg graag wilden internetten, hebben we een hele mooie Philips headset aangeschaft in een dubieus zaakje. We hebben deze headset voor 'een prikkie' kunnen krijgen! :)
Dat wil zeggen: eerst was 'ie 119 Fiji dollars en we hebben hem uiteindelijk voor 80 gekocht. Oftewel: Vet afgezet voor 40 euro...

Aan de overkant van de straat hebben we in een luxe café-restaurant ontbeten en geïnternet. Martijn heeft zijn ouders en zus geSkyped en was daar erg blij mee.

Hierna zijn we door het centrum gaan wandelen. Veel mensen die je aanspreken. Af en toe behoorlijk irritant, maar het hoort erbij.

Op het einde van de hoofdstraat ligt de Hindu-tempel Sri Siva Subramaniya Swami. Dit is een prachtig veelkleurig gebouw met rijke versieringen. We wilden deze tempel uiteraard ook van binnen bekijken. Dus: lange pijpen aan en schoenen en sokken uit! Vanwege een gebedsceremonie konden we de tempel helaas niet van binnen bekijken, maar we hebben goede foto's kunnen maken. ;)

's Middags -net als de dag ervoor- heerlijk in ons 'privé'-zwembad gelegen en genoten van de zon. Aangezien dit erg vervelend was (kuch kuch) zijn we rond etenstijd naar een hotel-restaurant even verderop gegaan waar we bijzonder lekker gegeten hebben (salade vooraf, Ika Vakalolo als hoofdgerecht, dit is reef fish in kokossaus en heerlijk ijs met warme banaan als toetje).

Wat de sfeer helemaal compleet maakte, was de eerst echte mooie sunset van de reis. WOW!!! Bauke heeft eindelijk de juiste stand op zijn camera gevonden om zonsondergangen te fotograferen (de onderwater stand!) en zo hebben we genoten. Om 19.30 stonden er diverse dansen op het programma. We zaten op de eerste rij met ons eettafeltje en hebben zo alles goed kunnen zien.

4 november 2008: Kiribati
-------------------------

Vanmorgen om 4.00 opgestaan. En dat is lang niet zo vervelend als je weet dat je een paar uur later op Kiribati staat! :)

Na een goede vlucht zijn we in een nog extremere wereld terechtgekomen dan Fiji al was voor ons. Geen slurven die ons uit het vliegtuig brachten, maar gewoon een trapje. Geen duty free alcohol op de luchthaven, maar een loods met handgeschreven teksten op borden. Geen bagageband, maar een gat in de muur en alle bagage op de grond. Dit alles bij een 'heerlijk' tropisch temperatuurtje van 31 graden. Door de hoge luchtvochtigheid voelde dit echter wel als 40 graden! Buiten sloegen circa 50 mensen -vooral kinderen- ons gade van achter de hekken. Bizar!

We zijn opgehaald door de shuttlebus van het hotel. Tijdens de rit naar het hotel bleek eens te meer dat we in een derde wereldland zijn aanbeland. Rommel op straat en in de lagune. Overal krotten en hutjes en kleine schuurtjes die als winkels dienen. Een onwerkelijk beeld! We maakten ons op voor een soortgelijk hotel. Gelukkig bleek dit behoorlijk mee te vallen. Het hotel heeft zelfs internet! (Het moet niet gekker worden!) We hebben een kamer met air conditioning en een super gaaf uitzicht op de lagune. Als je op bed ligt, hoor je het kabbelen van het zeewater en het wuiven van de palmbomen.... Onwerkelijk, maar waar!
Klein minpuntje is dat ons toilet niet doorspoelt, maar goed, we moeten relativeren. Beneden is een openbaar toilet waar we gebruik van kunnen maken.

Dadelijk gaan we eten in het restaurant van het hotel en vanavond als een roos slapen. Morgen gaan we met een van de medewerksters van het hotel (mooie meid met dito glimlach) een privé-tour maken over het atol. Maar hierover berichten we over een paar dagen als we weer in Nadi zijn.

Tropische groeten aan iedereen van Bauke en Martijn

• 04 November 2008 - 11:40

Sietske:

Bauke en iets kwijt raken... het zal eens niet zo zijn! Heb je wel je washandje met de B erop bij Bauk? ;)

Ben heel blij dat jullie zelfs op de kleinste plekjes op aarde kunnen internetten en berichtjes kunnen posten! Hoop ook dat jullie snel foto's van die "sunset" kunnen up-loaden.

En tuurlijk, de onderwater stand. De zon gaat dan toch ook onder water...? Vind het persoonlijk heel logisch hoor!

Tot snel weer horens, geniet er van!

X Sietske

• 04 November 2008 - 17:13

Edith:

En alweer zo'n hoop meegemaakt!!

Alles klinkt wederom fantastisch! Blijf er maar lekker van genieten!

• 04 November 2008 - 22:32

Koos En Tonny:

Hoi Martijn en Bauke,
    Het leven is daar dus anders als hier. Zo leer je de andere kant ook eens kennen.Wij hopen toch dat jullie een aangenaam verblijf hebben op Kiribati.

Groeten uit een koud en mistig nederland.

• 05 November 2008 - 02:33

Zuzzie:

31 graden? Dat ben jij toch wel gewend, Tinus? Weet je nog, de Eifel in augustus? Da's precies hetzelfde! :P

• 05 November 2008 - 18:17

Deurbelletje:

Wauw.....erg sfeervolle foto's. krijg het er warm van.

• 06 November 2008 - 09:41

Marjolein:

Ooooooh wat een schattig poesje! En die zonsondergang voldoet echt aan alle cliche's. Werkelijk schitterend!!!!! Kun je zo een poster van laten maken.
    Echt te gek dat jullie zo vaak verhalen en foto's kunnen posten. Blijf bloggen, want ik geniet met volle teugen mee van jullie avontuur!

Groetjes,

Marjolein