Samoa. Wat een bijzondere ervaring! - Reisverslag uit Apia, Samoa van Martijn en Bauke - WaarBenJij.nu Samoa. Wat een bijzondere ervaring! - Reisverslag uit Apia, Samoa van Martijn en Bauke - WaarBenJij.nu

Samoa. Wat een bijzondere ervaring!

Door: Bauke

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Bauke

19 November 2008 | Samoa, Apia

Zo!

Inmiddels na een kort nachtje weer aanbeland op onze vertrouwde stek in Nadi, Fiji. Maar wat een geweldige Samoaanse ervaring hebben we in onze rugzak meegenmomen!

Ook maandag 17 november 2008 schrijven we bij in ons lijstje van hele bijzondere dagen tijdens deze reis. 's Morgens heeft onze gastvrouw Betty weer een heerlijk ontbijt voor ons gemaakt met lekkere verse papaya en mango. Na het ontbijt zijn Martijn en ik in de auto gestapt voor een dagexcursie op Upolu, een van de twee hoofdeilanden van Samoa. We werden vergezeld door Joseph (Seffa in Samoaans), de zoon van onze gastfamilie, en Toi, onze chauffeur en tevens tuinman van de familie. (vriendelijke man, zegt echter bijna geen woord, legerpetje en gebit minus een voortand)

Allereerst heeft Bauke bij het postkantoor van Apia postzegels gekocht en een paar kaarten op de bus gedaan. Vervolgens zijn we doorgereden naar de Piula Cave Pool. Een grot met water waarin we lekker hebben gezwommen. Er zou binnen in deze grot ook nog een gedeelte zijn waar we 10 seconden onder water moesten zwemmen om dan in een ander deel van de grot aan te komen, maar deze hebben we helaas niet gevonden.

Toen zijn we dwars door de dichtbeboste en bergachtige binnenlanden doorgereden naar Lalomanu Beach. Een van de mooiere en toeristische stranden in Samoa. Allereerst hebben we geluncht en toen zijn Martijn en ik gaan zwemmen in de zee. Wow! Prachtig helder water, de eerste tientallen meters. En veel vissen in dit gedeelte. Het was eigenlijk de eerste keer dat we echt gezommen hebben in de zee. Heerlijk!

We zijn weer ingestapt en Toi heeft ons naar de Sopoaga Falls gereden. Een prachtige grote waterval die we van een afstandje bekeken hebben. Hier heeft een vriendelijke Samoaanse ons laten zien hoe ze een kokosnoot uit de vrucht haalt, opent en er sap uit haalt. We hebben heerlijk geproefd van de kokos en de melk.

We zijn daarna doorgereden naar opnieuw een rotsachtige plek met watervallen. Nou ja, als er genoeg water in zou staan. Dat was dus niet het geval en we hebben toen besloten om opnieuw naar Papasee'a Sliding Rock te gaan.

Het was dit keer lekker weer en Bauke had nu wel zijn zwembroek aan. Dus alle ingrediënten voor een leuk vertier waren aanwezig. Wat een geweldige ervaring! Heerlijk zwemmen in een natuurlijke omgeving en watervallen gebruiken als glijbaan!

's Avonds heeft Rev, onze gastheer ons als hoofd van de familie uitgenodigd om met hem deel te nemen aan een kava-ceremonie. OK. Wat is dat? Je neemt een flinke hand met poeder van de kavawortel en strooit deze op een handdoekje. Deze dompel je in een kom koud water als ware het een groot theezakje. Na wat kneden en roeren veranderde het water in een modderachtige substantie die licht naar zoethout smaakt. Om de beurt dronken we uit een halve kokosnoot de kava. Na een uur gezellig gepraat te hebben, merkte je toch wel dat je licht in een roes was van dit Samoaanse kruid.

Na de ceremonie heeft Batty weer heerlijk voor ons gekookt. Onder andere hebben we een fijngehakte gekookte haring in kokossaus gegeten. Mmmmmm......

Om een uur of 11 's avonds hebben we afscheid genomen van de familie. We hebben ze enorm bedankt voor hun gastvrijheid en voor de zeer bijzondere ervaring die we hebben opgedaan de laatste drie dagen. Rev, Betty en kinderen: nogmaals hartelijk bedankt!

Betty heeft ons naar het vliegveld gereden en daar vertrok ons vliegtuig om 1.50

We hebben de dag 18 november om precies te zijn maar iets van twee uren meegemaakt, want we arriveerden 19 november in Nadi.

Wat een reis.....

Groeten van Martijn en Bauke

PS: inmiddels zijn nu voor de drie nieuwste berichten foto's geplaatst.

• 19 November 2008 - 10:24

Ine:

Wat een belevenissen daar in Samoa!!
    En dan die Samoaanse keuken:
    papaya,mango,kavawortel
    en fijngehakte haring in kokossaus.Geweldig!
    Passen al jullie avonturen nog wel in jullie rugzak?

Bauke en Martijn, geniet ervan!

Ine.

• 19 November 2008 - 16:47

Loes:

Zo gaan de dagen wel snel voorbij hè!
    Klinkt wederom weer erg goed!

Groetjes!

• 19 November 2008 - 16:59

Edith:

Ik neem aan dat het hoogtepunt deze keer de gekookte haring in kokossaus is geweest????

Vinden jullie het heeol erg als we dat overslaan en meer genieten van de rest van het verhaal?? Lekker zwemmen en glijden van rotsen! Fantastisch!

Hier gaat het dit weekend vriezen, ook leuk!

• 19 November 2008 - 20:32

Jimmy:

Dit is even wat anders dan Vak RR rij 29 stoel 8 Martijn.
    Maar jullie zullen wel niet klagen,neem ik aan.

Geniet ervan

Groeten

Jimmy

• 19 November 2008 - 23:19

Ans H:

Hallo lieden,

Zijn juliie inmiddels niet verzadigd van alle nieuwe indrukken? Wat een reis.....Indrukwekkend maar wel druk dunkt me. Hebben jullie ook ergens een pauze ingelast?
    Zie ik het goed op de foto dat Bauke haren aan het fokken is op de verkeerde plaats op zijn hoofd, of is dat gezichtsbedrog?

Geniet verder nog maar van jullie reis.
    Groetjes,

Ans H.