Avonturen op Tonga - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Martijn en Bauke - WaarBenJij.nu Avonturen op Tonga - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Martijn en Bauke - WaarBenJij.nu

Avonturen op Tonga

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Bauke

24 November 2008 | Tonga, Nuku'alofa

Jongejonge, wat een berichtje over een zwembad al niet los kan maken! Even voor de goede orde (voor Sietske): er zit een kleine afscheiding tussen het zwembad en de zee, maar een kniesoor die daar op let... ;)

Inmiddels is ons volgende avontuur in volle gang. Zaterdagmiddag zijn we namelijk aangekomen op Tongatapu, het hoofdeiland van het koninkrijk Tonga! Dat ging niet zonder slag of stoot overigens, want wij waren even bang dat we het toestel gemist hadden... Op onze papieren stond namelijk een vertrektijd van 13.45 (wat we ook nog online gecheckt hadden). Toen we netjes om 11.30 op het vliegveld van Nadi, Fiji aankwamen, stond er echter op de borden een vertrektijd van 08.00... :p
Even paniek dus, maar een zoektocht later bleek dat die borden niet kloppen... Quote van een Air Pacific employee: "Wij weten niet wie die borden bijhoudt, maar er klopt nooit iets van."

Dus... :)

Toch naar Tonga dus. Vanaf de luchthaven zijn we met een taxi eerst op zoek gegaan naar een apotheek om iets te vinden voor de oorlogswondes van Bauke. Via een alleen Chinees sprekende arts is er uiteindelijk een zalfje gevonden (vraag ons alleen niet wat er in de gebruiksaanwijzing staat, die is natuurlijk heel logisch eentalig Chinees!). De taxichauffeur heeft trouwens handig gebruik gemaakt van ons moment van zwakte door ons gigantisch af te zetten: 50 pa'anga voor een rit van een half uur!!! Da's toch al gauw 15 euro... ;)

Zaterdag hebben we voornamelijk besteed in de hoofdstad Nuku'alofa (hoewel de naam stad wel erg veel eer is). De belangrijkste bezienswaardigheden hier zijn het koninklijk paleis (wat eigenlijk niet gek veel soeps is...) en de tombe waar de oude koning (gestorven eerder dit jaar) begraven ligt. Veelzeggend is dat beide niet bezocht kunnen worden... ;)
Diverse delen van het centrum zijn overigens braakliggende vloeren van wat tot de grote rellen een paar jaar geleden huizen en winkels waren.

Op zondag is net als op Samoa alles dicht, dus zijn we maar met een bootje naar een klein eilandje, Pangaimotu, gegaan. Hier hebben we lekker in zee gezwommen, op en om een scheepswrak. Erg leuk!!!

Vandaag (maandag) was tourdag! Met een Duits stel en een gids hebben we alle hoogtepunten van Tongatapu gezien. Zo zijn er hier aan de kust een aantal spectaculaire blowholes (vergelijkbaar met de IJslandse geisers, maar dan in zee). Het was eb, dus redelijk rustig, maar we hebben er wel van genoten...;)
Daarna hebben we enkele Stonehenge-achtige monumenten kunnen bekijken. Dit zijn in dit deel van de wereld de enige van zulke bizarre bouwsels!
Verder zijn we langs enkele koninklijke tombes gekomen (natuurlijk alleen door een hek te zien), en hebben we een prachtige kliffenkust mogen aanschouwen. Martijn is nog met de gids naar beneden geklauterd naar een klein zandstrandje, de anderen bleven liever bij de auto... :)

Morgen vertrekken we voor de laatste keer naar Fiji, en van daaruit gaat langzaam het eerste deel van de terugreis (nog 3,5 week mensen!) beginnen!

Groetjes Bauke en Martijn.

P.S. We zagen het weer in Nederland, we hebben medelijden met jullie! Echt waar!!! ;) ;) ;)

• 24 November 2008 - 10:28

Jos:

Bauke en Martijn, wij kunnen in elk geval zeggen dat we een pak sneeuw uit de lucht hebben zien komen. Niet zo spectaculair, maar toch......

• 24 November 2008 - 16:48

Talleyrand:

Ah, sneeuw is romantisch. Die zon en blauwe luchten en witte stranden lijken me knap saai :-p

• 24 November 2008 - 18:05

Edith:

Ik hou van kou en ik haat hitte....en smurfen!

• 24 November 2008 - 19:36

Koos En Tonny:

Hoi wereldreizigers,
    Jullie hoeven geen medelijden met ons te hebben hoor. Wij slaan ons er wel doorheen. Voor jullie is het straks erger, van 26gr. naar het vriespunt!!!!!!!!!
    goeie reis en nog 3 weken genieten.

• 25 November 2008 - 17:40

Ans H:

Hallo Lieden,

Spannend allemaal hoor.Ik ben eindelijk weer bijgelezen. Twee dagen niet kijken en je loopt al weer achter. Daar is een nieuwe kl
    eindochter de schuld van. Marlolein heeft een dochter van bijna 6 pond en ze heet SYSLYN. (Spreek uit Sislein).

Hoe gaat het met de oorlogswonden van Bauke? Waar heb je die opgelopen?
    Geniet de komende 3 weken nog maar lekker en misschien komen juliie nog wel van die vreemde dingen als blowholes tegen. Ik ben benieuwd en geniet mee.

Groetjes

• 25 November 2008 - 20:42

Ellen En Gerard:

Hoi Martijn en Bauke,
    Als iemand vroeger zo'n reis maakte, hoorde je al die weken dat men weg was helemaal niets en was men benieuwd wat er allemaal geeurd was als iemand weer terug kwam. Had uiteraard ook wel iets. Nu volgen wij jullie onderhand elk uur van de dag. Elk nieuw plaatsje wordt opgezocht met Google Earth en met jullie verhalen erbij en met je ogen dicht waan je je soms ook op al die paradijselijke stranden....totdat je wakker wordt....
    Goede reis verder en nog even doorbijten......:-)

• 26 November 2008 - 10:31

@nnemiek:

Leuk om alles te kunnen volgen hoor. Ik lees trouw...maar ben niet zo van de reageer, zeg maar. Toch even een berichtje van mij om te bedanken voor de kaart en voor alle verhalen en foto's op jullie blog. We genieten lekker mee, en slapen fijn in ons eigen bedje. En dàt is toch ook wel wat waard, niewaar? Veel plezier nog, geniet ervan!!!